Sajtóközlemény - Új integrációs modellek a Volán társaságoknál
A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács 2009. december 16-i döntése alapján az MNV Zrt. vezérigazgatója felkérte a statisztikai régiók vezető Volán társaságainak vezérigazgatóit, hogy 2010. január 15-ig készítsék elő és kössék meg a regionális konzorciumi szerződéseket. A konzorcium a polgári törvénykönyvben meghatározott polgári jogi társaság, amelyet önálló cégek hoznak létre közös gazdasági érdekeik előmozdítására és az erre irányuló tevékenységük összehangolására. A szerződéssel a felek egymás irányában arra vállalnak kötelezettséget, hogy gazdasági tevékenységet is igénylő közös céljuk elérése érdekében együttműködnek, és tevékenységük kockázatát közösen viselik. A konzorciumi együttműködésből adódó hatékonyságjavulás a Volán társaságok 2010. évi 4 Mrd Ft-os megtakarításának várhatóan mintegy 20%-át teszi ki.
2010. január15-ig hat konzorciumi szerződés került megkötésre, így megalakult
- a RónaBus Észak-Alföldi Regionális Közlekedési Konzorcium (a Hajdú Volán vezetésével)
- a Nordbus Észak-Magyarországi Regionális Közlekedési Konzorcium (a Borsod Volán vezetésével)
- a Dél-Alföldi Regionális Közlekedési Konzorcium (a Tisza Volán vezetésével)
- a Közép-Dunántúli Regionális Közlekedési Konzorcium (az Alba Volán vezetésével)
- a Nyugat-Dunántúli Regionális Közlekedési Konzorcium (a Kisalföld Volán vezetésével)
- a Dél-Dunántúli Regionális Közlekedési Konzorcium (a Gemenc Volán vezetésével).
A tartalmi elemek mind a hat szerződésben lényegében azonosak. Az eltérések a működési területek besorolásában adódnak. A szerződések határozatlan időre, de legfeljebb a konzorciumot alkotó tagok és a közlekedési minisztérium között létrehozott közszolgáltatási szerződések időtartamára jöttek létre. A konzorciumba új tag felvételére, csak akkor van mód, ha ahhoz a tagok egyhangú szavazatukkal hozzájárulnak. A konzorciumok célja regionális szintű, párhuzamosságoktól mentes menetrendek kialakítása, a gazdálkodás hatékonyságának javítása, a költségtakarékosság növelése, a szolgáltatási színvonal emelése és a versenyképes közlekedési szolgáltatói struktúra kialakítása. A közszolgáltatási szerződésben vállalt kötelezettségeik teljesítéséért a cégek önálló felelősséggel tartoznak, de, ha valamely tagnak a konzorcium döntése alapján gazdasági hátránya keletkezne, azt a gazdasági előnyt élvező tagoknak kompenzálniuk kell.
A konzorcium tagjai Igazgatótanácsot hoznak létre, amely a konzorcium legfelsőbb döntéshozatali-koordinációs szerveként működik. Az Igazgatótanács elnöke a konzorcium vezetőjének képviselője, tagjai pedig a konzorcium tagjainak vezérigazgatói. Az Igazgatótanács tagjai az általuk képviselt társaság nevében nyilatkoznak és határoznak. Ennek alapján a tagvállalatok vezetői a szükséges belső intézkedést a hatásköri mechanizmusok figyelembe vételével meghozzák. A konzorcium vezetője a konzorcium Igazgatótanácsának döntése alapján javaslatot tehet többségi a tulajdonos MNV Zrt-nek olyan kérdésekben, amelyek a konzorciumi célok megvalósítását szolgálják. Az Igazgatótanács hatáskörébe tartozik többek között az új tag felvétele, a pályázatok benyújtásáról, projektek megindításáról való döntés, az együttműködési stratégia és a cselekvési terv elfogadása valamint a felmerült költségek megosztásának, az egyes finanszírozási hozzájárulások mértékének meghatározása.
A konzorciumok a céljaik elérése érdekében állandó – és szükség szerint eseti jellegű - bizottságokat hoznak létre, amelyek a konzorcium munkaszervezetei. Az állandó testületek közül kiemelkedik a közlekedés-szervezési bizottság, amely a menetrend koordinációval, a regionális együttműködéssel, az ütemes menetrenddel, valamint a kistérségek közötti közlekedés racionalizálási lehetőségeinek kihasználásával foglalkozik. A műszaki, beszerzési és közbeszerzési bizottság feladata többek között a közös pályázatok benyújtása, a regionális szintű szakmai standardok kidolgozása, a közös beszerzési lehetőségek feltárása, a műszaki javítási, karbantartási, felújítási tevékenységek összehangolása. a környezetvédelmi tevékenység továbbá a logisztika és raktározás koordinációja.
A Volán társaságok vezérigazgatói a konzorciumi szerződések aláírását követő 15 napon belül kijelölik képviselőiket az egyes bizottságokba. A bizottságok elnökei a szerződések aláírását követő 30 napon belül összehívják a bizottságok alakuló ülését és megkezdik működésüket. A bizottságok megalakulásukat követően ütemtervet készítenek, amelynek keretében kialakítják az elvégzendő részfeladatokat, adatgyűjtést végeznek, hatásvizsgálatot készítenek, majd ennek alapján dolgozzák ki javaslataikat.
A főváros, mint vonzásközpont tágabb közlekedésszervezési kapcsolatokat igényel. A kapacitástervezésnél itt az ún. csúcskeresztmetszet a meghatározó. Ennek alapján a Volánbusz Zrt. szerint integrálni szükséges a Budapest 80 km-es környezetét ellátó szolgáltatást a Központi Régióban megrendelt szolgáltatáshoz. Ez a gyakorlatban a szolgáltatási terület statisztikai régión túli kiterjesztésével valósulhat meg a Salgótarján – Gyöngyös – Szolnok – Kecskemét – Székesfehérvár – Komárom vonal által határolt területre. A javaslat szerint az integráció négy társaságra: a Hatvani Volánra, a Mátra Volánra, a Nógrád Volánra és a Vértes Volánra terjedne ki. A Volánbusz a regionális szerveződésre vonatkozóan két lépcsőben megvalósítható javaslatot tett. Az első fázisban a négy érintett Volán-társaság vagyonkezelői jogai átkerülnének a Volánbuszhoz, így egységes (konszern) irányítás valósulna meg. A második szakaszt a társaságok beolvadása a Volánbusz Zrt.-be, azaz a cégjogi egyesítés jelentené. A javasolt integrációval a Volánbusz számításai szerint évente 560 – 620 millió forint folyamatosan jelentkező gazdasági hozam érhető el.
A többségi tulajdonos MNV Zrt. a Volán társaságok 2010. évi I. féléves gazdálkodási adatainak, valamint a regionális konzorciumi szerződések működési tapasztalatainak ismeretében mutatja be a stratégiai együttműködések eredményeit a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanácsnak. Ezt követően készülhet javaslat az együttműködések kiterjesztésére, a regionális közlekedési rendszert támogató további szervezeti intézkedések megtételére. A Volánbusz Zrt. javaslatát a Nemzeti Vagyonkezelő az év közepéig kiegészíti a megtakarítási összegeknek, illetve egyszeri kiadásoknak az érintett Volán társaságokra, illetve az egyes költségelemekre lebontott tételes kalkulációjával. Ezt a bővített, részletes számításokkal alátámasztott javaslatot véleményezteti a fő megrendelő közlekedési minisztériummal, illetve az érintett Volán társaságokkal, továbbá a régióvezetőkkel. Az egyeztetések lefolytatásának eredményeként alakítható ki megalapozottan a tulajdonosi álláspont a Volánbusz Zrt. által javasolt koncepcióval kapcsolatban.
Budapest, 2010. február 3.
MNV Kommunikáció
Feltöltés ideje: 2021. szeptember 30.
Utoljára módosítva: 2021. október 6.