Szabályos és üzletileg racionális volt a Magyar Posta ingatlankoncepciójának megvalósítása
Az utóbbi napokban a nyomtatott és elektronikus sajtóban számos félrevezető híradás jelent meg a Magyar Posta Zrt. székházeladása, illetve ingatlanbérlete kapcsán. A tulajdonos MNV Zrt. a hiteles tájékoztatás érdekében szükségesnek tartja az alábbiak rögzítését.
A Magyar Posta ingatlaneladásait, illetve bérletét többször ellenőrizte a Posta Felügyelő Bizottsága, az Állami Számvevőszék, az MNV Zrt. Ellenőrző Bizottsága, de szabálytalanságot, jogsértést egyikük sem állapított meg.
A Magyar Posta fővárosi irányító apparátusának elhelyezése a közelmúltig korszerűtlen módon és nagy költségeket igénylő régi ingatlanokban történt. A Posta új ingatlankoncepciójának kidolgozására annak kapcsán került sor, hogy a társaság egyetemes szolgáltatóból hamarosan piaci szereplővé válik.
Az üzletfejlesztés és a piaci infrastruktúra megteremtése érdekében a cégnek biztosítania kell saját fejlesztéseinek forrásigényét. Erre a társaság ingatlanjainak felszabadításával látott lehetőséget.
A központi székház eladását a Posta nyilvános pályázat útján bonyolította le, ráadásul a vételár növelése érdekében többször megismételt eljárásban. A székház végül a legmagasabb árat kínáló vevőnek került értékesítésre.
Az ingatlanok értékesítéséből az eredeti tervezettel szinte pontosan megegyező, 7,4 Mrd Ft-os bevétel keletkezett, a társaságnál több mint 3,7 Mrd Ft-os számviteli eredmény képződött. A saját fejlesztésekhez nem szükséges bevételből a Posta osztalékot fizetett, amely a költségvetést gyarapította.
A tulajdonos megítélése szerint az új székház bérlete racionális és sikeres döntésnek bizonyult. A 2007-ben versenyben megszerzett bérlet díj az akkori piaci értékítéletet tükrözte. Az ár azzal együtt alakult így, hogy a bérbeadó azt is tudomásul vette, hogy a lekötött bérleti kapacitás akár 50%-a is felmondható. Megállapítható tehát, hogy a kockázatot a bérbeadó vállalta, tehát nem érte gazdasági hátrány a Magyar Postát, sőt összességében nyereség képződött.
A Vagyonkezelő álláspontja szerint károkozás nem történt, racionális, üzleti döntések születtek, amelyeket az arra illetékes testületek, a Magyar Posta Igazgatósága, illetve az akkori állami vagyonkezelő legfőbb döntéshozó szerve hoztak meg.
A befolyt összeget a Posta a piacnyitásra való felkészüléshez szükséges beruházásokra fordítja. Ezt a folyamatot a társaság Felügyelő Bizottsága és az MNV Zrt. ill. annak Ellenőrző Bizottsága is vizsgálta és folyamatosan ellenőrzi.
A társaság és a tulajdonos illetékes testületei megállapították, hogy az új székház bérlete a közbeszerzési törvény betartásával, a közbeszerzési eljárás szabályainak és előírásainak megfelelően történt meg.
Budapest, 2010. február 19.
MNV Kommunikáció
Feltöltés ideje: 2021. szeptember 30.
Utoljára módosítva: 2021. október 6.