Sajtóközlemény - KONZORCIUMOKAT ALAKÍTANAK A VOLÁN-TÁRSASÁGOK
A közösségi közlekedés átalakításának folyamata során megváltoznak a többségi állami tulajdonú 24 Volán-társaság egymás közötti szervezeti kapcsolatai A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács ugyanis felhatalmazta az MNV Zrt. vezérigazgatóját, hogy kérje fel az uniós statisztikai régiók szerint kiválasztott hét Volán-társaság vezérigazgatóját a területükre vonatkozó regionális konzorciumi szerződések 2010. január 15-ig történő megkötésére.
Az MNV Zrt. Vezérigazgatója szeptemberben jelölte ki az uniós statisztikai régiók szerinti hét régióban működő legnagyobb Volán társaságok vezetőit a regionális szerveződések előkészítésére és javaslattételre mind az átalakítás során szükségessé váló a szervezeti, mind az új gazdálkodási megoldások tekintetében.
Észak-Magyarországi régió: Sárközi György (Borsod Volán Zrt.)
Észak-Alföldi régió: Zilahi-Sebess Géza (Hajdú Volán Zrt.)
Dél-Alföldi régió: dr Szeri István (Tisza Volán Zrt.)
Dél-Dunántúli régi: Amrein Károly (Gemenc Volán Zrt.)
Közép-Dunántúli régió: Tóth István (Alba Volán Zrt.)
Közép-Magyarországi régió: Pekli Ferenc (Volánbusz Zrt.)
Nyugat-Magyarországi régió: Pócza Mihály (Kisalföld Volán Zrt.)
A Volán-cégektől beérkezett javaslatok egybehangzóan a konzorciumi formát jelölték meg a integráció optimális szervezeti formájaként. A Volánok létrehozandó régiós konzorciumának három legfontosabb gazdasági célja: a regionális szinten megjelenő menetrend redundanciától mentes teljesítése, a gazdálkodás hatékonyságának javítása költségtakarékosság növelésével, valamint szolgáltatási színvonal emelése.
A konzorciumi szerződésekben rögzítésre kerül a menetrend koordináció, a párhuzamosságok felszámolása, távolsági járatok indokoltságának felülvizsgálata és a kistérségek közötti közlekedés racionalizálása. A konzorciumok feladata lesz a közszolgáltatási szerződésekkel kapcsolatos koordinációs feladatok ellátása, az autóbuszvezetői jegyértékesítés és üzemanyag felhasználás ellenőrzésének összehangolása. Ide tartozik majd a műszaki javítási, karbantartási, felújítási tevékenység, gépjárműmentés és műszaki vizsgáztatás egységesítése is. Az egyes működési területeken megtörténik a regionális szintű szakmai standardok kidolgozása. Régiós szinten eszköz és humán tartalék kapacitásokat alakítanak ki a társasági szintű helyett. Nagy előrelépés lehet a regionális szinten egységes elektronikus jegy- és bérletrendszer bevezetése, az új helyfoglalási rendszerrel együtt.
Az NVT összefoglaló tájékoztatót hallgatott meg arról, hogy 2009. október 26-án a kormány és a Volán-szakszervezetek között a sztrájktörvényben meghatározott egyeztető eljárás keretében megállapodás aláírására került sor. A kormány képviseletében , az MNV Zrt. vezérigazgatója járt el. A megállapodásban a kormány 2009. december 3-ig kötelezettséget vállalt a helyközi közszolgáltatási szerződések 2016. végéig történő, a hazai és uniós jogszabályi előírásoknak megfelelő meghosszabbítására. A tárgyaló felek egyetértettek abban, hogy a regionális átalakítás humán erőforrásokkal kapcsolatos intézkedéseit a Volán társaságok és a helyi szakszervezetek egyetértésével kell kidolgozni és végrehajtani. Amennyiben helyi szinten megállapodás nem jön létre, akkor a továbbiakban a keret megállapodást aláíró felek egyeztetnek és állapodnak meg. Egyetértettek abban is, hogy a kétéves, 2009. és 2010. évi kereset- és jövedelem növelési megállapodást annak lejáratáig kölcsönösen hatályban tartják. A szakszervezetek a kormányzati vállalások maradéktalan teljesítése esetén vállalták a munkabéke fenntartását legalább 2010. december 31-ig.
A megegyezés a stratégiai szempontból talán legfontosabb pontja a közelmúltban teljesült. A szakminisztérium és a Volán társaságok 2009. december 2-án aláírták a közszolgáltatási szerződésmódosítás szövegét. A szolgáltatási időszak meghosszabbításra került 2016. december 31-ig. A szerződések hosszabbításával középtávon lehetővé vált a társaságok működőképességének fenntartása, beruházásaik, járműbeszerzéseik banki finanszírozási feltételeinek megteremtése, továbbá a piacnyitásra, versenyhelyzetre történő felkészülés, a versenyképességük javítása. A felek megállapodtak abban, hogy időről időre felülvizsgálják a szerződést és közös megegyezéssel módosítják, amennyiben az Európai Unió iránymutatásának, állásfoglalásának, határozatának, vagy kötelezettség előírásának való megfelelés azt szükségessé teszi. A szerződések szerint az alvállalkozók bevonásának felső korlátja 2011. január 1-től 50 %, addig a jelenlegi 30 %-os felső korlát nem változik. A szolgáltató Volán-társaságoknak kötelező évente legalább egyszer nyílt közbeszerzési eljárás keretében megkísérelni, átlátható tulajdonosi szerkezetű alvállalkozók bevonását.
Budapest, 2009. december 16.
Feltöltés ideje: 2021. szeptember 30.
Utoljára módosítva: 2021. október 6.