Sajtóközlemény - 2009. szeptember 2.
NVT javaslat: tömörüljenek regionális szövetségekbe a Volán-társaságok!
A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács mai ülésén hosszas szakmai vita után úgy döntött, javasolja a pénzügyminiszternek, járuljon hozzá ahhoz, hogy az azonos régióba tartozó Volán cégek 2009. november 30-ig kössenek egymással a stratégiai együttműködésre vonatkozó megállapodásokat a regionális integrált közösségi közlekedési menetrendhez, valamint a közszolgáltatást megrendelő állam igényeihez igazodva. Az így elérhető megtakarításokat és bevételi többleteket a társaságoknak tételesen meg kell jeleníteniük a 2010. évi üzleti terv javaslataikban. Az NVT a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. feladatául szabta, hogy mutassa be a stratégiai együttműködések várható eredményeit, szükség esetén pedig tegyen javaslatot az együttműködések kiterjesztésére és további szervezeti intézkedések megtételére. Jelenleg a Volán társaságok mélyebb szervezeti integrációja nem tartalmaz olyan hatékonyságnövelési tartalékokat, amelyek a szervezeti megoldásokkal együtt járó munkaerő-piaci és társadalmi konfliktusokkal arányban állnának. A Tanács felkérte az MNV Zrt. vezérigazgatóját, működjön együtt a közlekedési miniszterrel és a kormánybiztossal a közösségi közlekedés hosszú távú fenntartható finanszírozásáról és az átalakítás középtávú finanszírozására vonatkozó pénzügyi konstrukció kidolgozásában. A Tanács szorgalmazza a Volánok 2012 végén lejáró közszolgáltatási szerződéseinek 2016 végéig történő meghosszabbítását.
Mint ismert, a kormány augusztus 7-i határozatában a helyközi közösségi közlekedés átalakításával összefüggő, a Volán társaságokat is érintő feladatokat határozott meg. Az MNV Zrt. részvényesi jogait gyakorló pénzügyminiszter döntése alapján az NVT-nek javaslatot kell tennie a Volán társaságok szervezeti átalakítására, be kell mutatnia a megvalósítási ütemtervet, annak számszerűsített költségvetési, vagyongazdálkodási hatásaival együtt. A Tanács a felkérésnek határidőre eleget tett.
A kormányhatározat végrehajtásának előkészítése érdekében regionális egyeztetésekre került sor az MNV Zrt., a közlekedési minisztérium, valamint a közúti és vasúti közösségi személyszállítási szolgáltatók részvételével. Ennek során maguk a szolgáltatók igyekeztek a közszolgáltatásban meglevő párhuzamosságokat beazonosítani, megszüntetésükre javaslatot tenni, továbbá egyéb, a hatékonyabb működés irányába mutató menetrendi, illetve szervezeti együttműködésre javaslatokat kidolgozni. 2009. augusztus 24-én a 24 Volán társaság vezérigazgatóinak részvételével az MNV Zrt. egyeztetést tartott, ahol összegzésre kerültek a szervezeti és együttműködési javaslatok. Közös szándék fogalmazódott meg a társaságok regionális szinten történő stratégiai szövetségeinek megteremtésére, melynek hatékony szervezeti formáját jelentheti a klaszterek létrehozása. Az integrált regionális közösségi közlekedési rendszer kialakításának alapfeltétele az integrált regionális menetrend és a regionális közszolgáltatási megrendelői igények pontos meghatározása. Csak ezek után történhet meg a Volánok működésének, szervezetének részbeni átalakítása. A vasúttól átveendő szolgáltatások terjedelme ugyanis alapvetően befolyásolhatja az érintett Volán társaságok üzemméreti optimumának alakulását, és a szervezeti, együttműködési intézkedések megtételét.
A Tanács álláspontja szerint a kormányhatározat végrehajtása során a szervezeti intézkedésre teendő javaslat kialakításakor alapvető fontosságú szempont a Volán társaságok szolgáltató képességének megtartása, valamint a vagyonvesztés elkerülése. A fő cél ezzel együtt az, hogy a cégeket alkalmassá kell tenni az új megrendelési struktúrával való együttműködésre és a regionális szinten jelentkező megrendelői igények kielégítésére. A Volán társaságok társasági jogi értelemben vett, és regionális alapon történő átalakítása (egyesülés: összeolvadás, beolvadás) az NVT rendelkezésére álló elemzések és számítások alapján jelenleg nem eredményezne összességében működési költségmegtakarítást, így az államnak, mint a közösségi közlekedési szolgáltatás megrendelőjének sem hozna kiadás csökkenést.
Lehetséges szervezeti átalakításként vizsgálta meg az MNV Zrt. a konszern megoldást is, mely szerint régiós szempontok alapján kiemelt Volán társaságok tulajdonába kerülnének a régió többi Volán társaságai. A megoldás által biztosan elérhető eredményjavító hatások azonban itt sem állnak arányban azokkal a kockázatokkal (pl. helyi szolgáltatói pozíciók lehetséges elvesztése, kevésbé transzparens és összemérhető működés, állami tulajdonosi érdekek közvetett érvényesítése), amelyek bekövetkezése esetén a szervezeti átalakítás hatása összességében e megoldás alkalmazásánál is negatív egyenlegű lenne.
A Volán társaságok javasolt regionális stratégiai szövetsége ugyanakkor a Tanács álláspontja szerint rövid határidővel létrehozható, a kormányhatározatnak megfelelően elősegíti a regionális közösségi közlekedési rendszer kialakulását, alacsony működési költséggel jár, ráadásul az uniós pályázatokon is preferált formát hozna létre. Az előzetes számítások szerint egy ilyen együttműködés éves szinten a helyközi közlekedési szolgáltatás összköltségéhez viszonyítva várhatóan néhány %-os eredményjavulást is eredményezhet. Egy-egy regionális szövetség a portfolió szinten hatékonyabban működtethető, ún. klaszterbe szervezhető tevékenységekre terjedhet ki. Ezek a bevétel beszedés hatékonyságának növelése, a jegy és bérlet ellenőrzés, a fedélzeti jegykiadás egységesítése, a szolgáltatási területek világos elkülönítése és a menetrendi együttműködés. A hatékonysági tartalékok feltárásához és kihasználásához vezethet az elszámolási rendszerek egységesítése, a beszerzések központosítása, az infrastruktúra, a létesítmény fenntartási tevékenység összehangolása, a szervizek és üzemanyagkutak közös használata, továbbá az őrzés-védelemben, a logisztikában és a készletgazdálkodásban létrehozandó kooperáció. Mindezek biztosítása jelentős többletköltséget nem eredményez a cégek számára, hiszen nem szükséges nagy létszámú irányító szervezet, ugyanakkor a társaságok szervezeti felépítését stratégiai mértékben nem kell változtatni. A klaszterbe szerveződés viszonylag rövid, egy-két hónapos átfutással, konfliktusmentesen megvalósítható.
A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács szorgalmazza a Volánok 2012 végén lejáró közszolgáltatási szerződéseinek 2016 végéig történő meghosszabbítását, amelyre a vonatkozó uniós és hazai szabályozás 2009. december 3-ig lehetőséget biztosít. A Tanács álláspontja szerint a közlekedési társaságok meghatározó tulajdonosaként az államnak egyértelmű érdeke a jelenlegi szerződések tovább vitele. Ennek révén, középtávon lehetővé válik a társaságok működőképességének fenntartása, beruházásaik, járműbeszerzéseik banki finanszírozhatósága, továbbá a 2016. utáni versenyhelyzetre történő felkészülés, a versenyképesség javítása.
Budapest, 2009. szeptember 2.
Feltöltés ideje: 2021. szeptember 30.
Utoljára módosítva: 2021. október 6.